Pernah Rasa Seperti Terjatuh Dari Tempat Tinggi Saat Tidur ?

Saturday, March 12, 2016





Hello there !

Aktiviti paling digemari selain makan oleh kebanyakkan manusia  ; tidur

Pernah tak saat anda sedang tidur, tiba-tiba terasa seperti terjatuh dari tempat tinggi? Mesti ada yang risau jika keaadaan ini berlaku kerap kali.

Jerk Awake right after falling asleep? Nak tahu punca dan cara elakkan fenomena ini berulang? 



Entri ini aku tulis sebab situasi ni baru ja terjadi kat aku. Tengah seronok layan mimpi tadi,  tiba-tiba terasa macam terjatuh dari tiang elektrik. Terhentak kaki aku...Terus terbangun dan hilang habis mimpi berjumpa dengan putera Liam Payne..pheww. Oh awal sungguh aku tidur harini. Penat kerja kot!. Lepas mata dah segar, idea menulis pasal tajuk ni terlintas.

Ada satu benda yang aku pelik sangat. Setiap kali kalau aku alami situasi jatuh dari tempat tinggi,   mesti aku terjatuh dari tiang elektrik!! Kenapa ahhh?  Tak de pulak jatuh dari banggunan ke...apa ke.. mesti tiang eklektrik!! Mungkin berjodoh dengan tiang elektrik kot aku ni. Tapi apesal setiap kali aku apply kerja dengan TNB diorang tak response. kejam betul kau ye!

Dari Kaca Mata Sains

Aku ada baca keadaan ini melibatkan Rapid Eyes Movements (REM) . Aku pun tak faham sangat REM ni. Btw, aku baca keaadaan ni terjadi disebabkan time kita tidur, otot-otot kita akan mengendur dan akhirnya menjadi lemas. Lemas macam mana? yang tu jangan tanya. sebab aku bukan doktor. Otak telah menerima isyarat ini dan terus mengirimkan signal ke otot supaya otot kita meningkatkan aktiviti supaya tetap menegak. Sebab tulah kita rasa seperti seolah-olah bermimpi seperti terjatuh dari tiang elektrik dan badan kita tersentak saat jatuh. Selalunya kaki lah yang akan rasa tersentak.

Menurut Sains, fenomena ini dinamakan Hypnic Jerk. Fenomena ini berlaku pada tahap Polisomnografia, iaitu ketika ketika dalam proses masuk ke alam mimpi. Transaksi antara lena dan terjaga. (macam lirik lagu pulak, rupanya,  Fotografi buat lagi inspirasi dari fenomena Hypnic Jack. heheheh).
Sebenarnya Hypnic Jack ni ada 2 tahap. Ringan dan Ganas (Violent) . Untuk tahap ringan selalunya kita akan mudah untuk sambung tidur balik. Mungkin ada yang mati dalam tidur disebabkan violent type kot !

A more morbid explanation for the violent jerking is that the movements are our bodies' attempt to keep us alive. The movements observed in a person hypnic jerking look similar to those in a body twitching while it is dying. It has been said that sometimes the brain, especially when fatigued or fighting off sleep, may even confuse sleep with death, activating some of our body's emergency "stay alive" mechanisms. This could be why people often wake from hypnic jerks in a state of panic or anxiety
Read more:  Here 

So, nak kurangkan gejala ni, kena dapatkan tidur yang cukup dan berkualiti.


Dari Kaca Mata Mak Jemah

Fenomena ini ada juga dianggap sebagai fenomena gangguan jin/syaitan. Aku rasa ada logiknnya sebab waktu kita tidur ia merupakan pengembaraan roh kita. Wallahualam.

Jadi before tidur buat check list ini :

Ambil Wudhu'
Baca Al-Fatihah
Baca 3 Qul
Baca Doa tidur , Selawat keatas Nabi SAW dan mengucap syahadah (takut ketika tidur roh kita tidak dapat kembali ke jasad kita (meninggal dunia).


Pernah tak korang rasa fenomena ni? Selalunya korang terjatuh dari mana?

You Might Also Like

3 comments

  1. prnah sangatt.. mcm jatuh bangunan je,, tak sanggupp. sakit jantung kottt.. huhuuhu.. jmput singgah http://wanieseuk.blogspot.com/2016/03/giveaway-triplet-by-wanie-seuk.html

    ReplyDelete
  2. macam tak pernah lagi.. hope tak la kena mcm nie.. tp kalau jatuh katil masa tido tu macam pernah. hahaha..

    Singgah Sini.. Jemput baca

    Nak Cari 20 Orang Yang Nak Belajar SEO> site.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah nanti saya saya singgah utk tips SEO tu =) thanks

      Delete