Mata Bertahi, Normal Atau Amaran Awal ?

Saturday, April 23, 2016

Mata bertahi, normal atau amaran awal  | Assalamualaikum , how are you readers?

Semenjak dua menjak ni aku rasa mcam mata aku selalu je macam ada something macam lendir bila aku korek tarik bahagian bawah kelopak mata ni macam ada benang. ahhh susah pulak nak terang. ni aku tepek gambar supaya korang senang paham apa yang aku cuba sampaikan.  Korang ada tak masalah ni? Risau jugak.

Eye discharge / sleep /boogers /wax/ mucus 

Tahi mata adalah perkara yang normal selepas kita bangun dari tidur.  Tahi mata ini adalah kombinasi dari lendir, minyak, sel-sel kulit dan serpihan lain yang terkumpul ketika kita sedang tidur. Ada yang basah, melekit atau kering dan berkerak bergantung kepada berapa banyak cecair yang tersejat. Tahi mata ni actually mempunyai fungsi perlindungan sebab ia  mengeluarkan bahan buangan dan serpihan yang mungkin berbahaya dari permukaan hadapan mata kita. Hmmm Tapi macam mana pulak kalau tahi mata kita ni banyak dari biasa

Tahi mata yang berlebihan terutamanya jika ia bewarna hijau atau kuning diikuti pula dengan penglihatan yang kabur, sensitiviti cahaya, atau sakit mata boleh menunjukkan jangkitan mata yang serius atau penyakit mata yang harus diperiksa segera oleh doktor mata! wah kena cepat pergi periksa mata ni, sebab aku rasa ada sensitivi pada cahaya - tapi aku memang ada rabun silau yang tinggi. Ya Allah jauhi lah aku dari sebarang penyaki. Risau pula.

Jenis-jenis Tahi Mata dan maksudnya 

  • Bewarna Kelabu atau Kehijauan 
Sebab yang mungkin : Ia adalah tanda jangkitan mata mungkin disebabkan oleh bakteria. Konjunktivitis bakteria jangkitan mata yang menjadikan ia sukar untuk membuka mata pada waktu pagi dan ini adalah terutamanya disebabkan oleh pyogenic ( puss menghasilkan) bakteria.

Gejala-gejala lain : Gejala jangkitan ini termasuk kerengsaan mata dan kemerahan. Gejala lain termasuk edema kelopak mata yang merupakan satu petunjuk N jangkitan gonorrhea dan nod peri preauricular yang juga disebabkan oleh gonorea dan dijumpai di dalam konjunktivitis teruk. Lebih pelepasan boleh dihasilkan dalam mata dan pesakit mungkin merasa keradangan atau kegatalan dalam folikel .

Bila perlu berjumpa doktor : Jika anda mendapati mana-mana tanda-tanda di atas, ia adalah yang terbaik untuk mendapatkan rawatan perubatan. Diagnosis awal boleh mencegah jangkitan kepada orang lain

  • Partikel Mukus yang Kecil, Kering 
Sebab yang mungkin: Ini mungkin disebabkan oleh konjunktivitis alahan yang memberi kesan kepada bahagian kelopak mata dan bahagian putih mata yang juga dikenali sebagai konjunktiva . Ini biasanya disebabkan oleh acuan , bulu , debunga dan bahan-bahan lain yang menyebabkan alahan. Alahan sering berjalan dalam keluarga dan ia sukar untuk mengetahui jenis alahan seseorang. Apabila terdedah kepada bahan-bahan yang menyebabkan alahan, histamine dilepaskan ke konjunktiva yang membawa kepada bengkak dan gatal-gatal berbangkit.

Gejala-gejala lain : Gejala jangkitan ini termasuk mata merah, berair, watery eyes dilated vessels boleh dilihat di kawasan mata putih , kelopak mata bengkak dan ini biasanya berlaku di waktu pagi dan juga pembakaran sengit dan gatal-gatal.

Bila perlu berjumpa doktor : Dapatkan rawatan perubatan jika keadaan anda tidak bertindak balas kepada ubat over-the- kaunter atau sebaik sahaja anda mengalami apa-apa reaksi alahan .


  • Tahi Mata Tebal Berkerak
Sebab yang mungkin: Ini mungkin disebabkan oleh konjunktivitis virus. sebab-sebab lain yang mungkin termasuk jangkitan bakteria seperti chlamydia atau gonorrhea , reaksi alahan atau perengsa seperti habuk , kolam renang klorin , asap dan syampu.

Gejala-gejala lain : Peningkatan sensitiviti kepada cahaya, kemerahan pada tudung dalam mata atau kawasan putih dan meningkat terkoyak adalah sebahagian daripada gejala yang berkaitan dengan keadaan ini. Pesakit juga mungkin mengalami tahi mata yang bewarna  putih/hijau/kuning yang merebak ke bulu mata semasa tidur. Mata akan berasa gatal dan ia juga mungkin untuk mempunyai penglihatan kabur.

Bila perlu berjumpa doktor :
Dapatkan rawatan perubatan dengan segera jika anda mempunyai mana-mana gejala di atas.

  • Mukus yang berair

Sebab yang mungkin : Ini adalah disebabkan oleh ketulan kecil yang terdapat di dalam atau di luar kelopak mata. Styes menyakitkan dan sering dipenuhi dengan nanah. Jangkitan ini adalah disebabkan oleh bakteria staphylococcus .

Gejala-gejala lain : Gejala yang paling ketara adalah tender , bengkak merah di pinggir kelopak mata ini . Anda juga boleh melihat benjolan kecil pada pertengahan bahagian kelopak mata

Bila perlu berjumpa doktor : Jika anda mengalami bengkak menyakitkan yang belum reda untuk beberapa minggu atau satu yang mengganggu penglihatan anda , dapatkan rawatan perubatan. styes berulang juga memerlukan rawatan perubatan.

  • White, Stringy Eyes 
Sebab yang mungkin: Ini adalah disebabkan oleh dacryocystitis yang merupakan keradangan di dalam kantung air mata. Jangkitan ini boleh menjadi akut atau kronik.

Gejala-gejala lain : Gejala berbeza bergantung kepada sama ada jangkitan akut atau kronik. Dengan jangkitan akut , kantung air mata akan mungkin akan bengkak , sakit , kemerahan dan mungkin  terkoyak . Pesakit juga mengalami penurunan kejelasan visual. gejala kronik termasuk epiphora yang biasa iaitu pengeluaran air mata berlebihan serta kemerahan berterusan dalam canthus tengah. Pesakit juga mungkin mengalami bengkak pada pundi lacrimal .

Bila perlu berjumpa doktor : Jika anak anda mengalami kesakitan, bengkak di mata , kemerahan , nanah atau apa-apa tanda lain daripada jangkitan , hubungi doktor anda .


  • Mukus mata bewarna kuning
Sebab yang mungkin: Ini adalah disebabkan oleh blepharitis yang mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor. Ini termasuk jangkitan bakteria , dermatitis seborrheic , kelenjar minyak berfungsi, kutu atau bulu mata hama, rosacea , alahan dan ubat-ubatan tertentu.
 
Gejala-gejala lain : Tanda-tanda termasuk mata merah , kelopak mata bengkak , melekat di kelopak mata , mata berair , gatal, meningkat berkelip, peningkatan kepekaan terhadap cahaya , kehilangan bulu mata dan pertumbuhan bulu mata yang tidak normal. Pesakit juga mungkin akan terjaga dengan bulu mata yang berkulit dan mempunyai beberapa mengelupas di sekitar mata. Kelopak mata akan mempunyai penampilan yang berminyak.
 
Bila perlu berjumpa doktor : Jika gejala-gejala ini tidak bertambah baik walaupun kebersihan yang betul, buat janji temu dengan doktor mata anda.

  • Yellow or White Balls of Eye Mucus

Sebab yang mungkin: Ini adalah disebabkan oleh sindrom mata kering dan ia berlaku apabila hormon anda mengurangkan pengeluaran air mata anda. Sebab-sebab biasa termasuk pendedahan matahari , reaksi alahan kepada ubat-ubatan , persekitaran berangin kering, merokok atau terdedah kepada asap rokok dan selesema. Kecederaan sebelumnya kepada mata juga boleh menyebabkan jangkitan ini dan juga kebakaran kimia dan sindrom Sjogren .
 
Gejala-gejala lain : Tanda-tanda termasuk sensitif kepada cahaya, perasaan cekal dalam mata, gatal-gatal , kemerahan, rasa pedih dan penglihatan kabur.
 
Bila perlu berjumpa doktor : Tempah temujanji dengan doktor anda jika mata atau kelopak mata anda sakit , merah atau pedih. Jika anda mempunyai kecederaan mata , bengkak , membonjol atau kelopak mata droopy , mengelupas , pembuangan atau mempunyai mulut kering dengan gejala di atas, hubungi doktor anda secepat mungkin .

Cara Pemulihan Mukus Mata Di Rumah
  • Elakkan daripada menyentuh mata. Menyentuh mata akan menyebabkan jangkitan lebih teruk dan merebak.
  • Bersihkan tangan dengan kerap. Pastikan tangan sentiasa bersih terutamanya jika mempunyai mata merah jambu/sakit mata kerana ia berjangkit.
  • Tanggalkan kanta lekap apabila ada notis tahi mata dan beralih kepada cermin mata yang lebih selamat.
  • Bersihkan solekan. Maskara dan celak harus dielakkan apabila mempunyai jangkitan mata.
  • Buang iritasi. Mengurangkan pendedahan kepada alergen.
  • Gunakan warm compresses. Ia membantu melegakan gejala yang disertai oleh jangkitan mata seperti gatal-gatal. Unglue kelopak mata dengan meletakkan tuala basah yang suam ke atas mata selama beberapa minit dan lap kekotoran yang melekat tersebut.
 
*credit to:http://www.allaboutvision.com/conditions/eye-discharge.htm



Thank You For Reading This Post ! Komen lah sikit =)

You Might Also Like

7 comments

  1. kalau dah kerap, better pergi check up..

    ReplyDelete
  2. Rasa risau gak, mata ni penting untuk kita semua

    ReplyDelete
  3. Tula... mata merah dah hilang tapi pagi2 mesti ada tahi mata yang banyak :'(

    ReplyDelete