4 Cara Nak Cantik Di Malaysia

Thursday, April 07, 2016

cara nak cantik
 
Assalamualaikum and hello readers !

If you were to create an ideal woman, what should she look like?
"Lustrous black hair, and impossibly white porcelain skin , mark the struggle of 
the narrow ideals of Asian beauty" - Asian beauty refined by Marie Claire  

Apakah ciri-ciri yang menyebabkan seseorang wanita itu cantik, khususnya wanita di Malaysia? 


Untuk hari ini, aku ingin membincangkan menyatakan ciri-ciri yang menjadikan seseorang wanita itu cantik pada pandangan rakyat Malaysia...alaahhh, mesti ada yang sok sok malaiket nanti, nak cakap cantik hati tu lagi penting...pfft, jangan la, ni nak tulis pasai faktor fizikal jerr...okay?

Nak diiktiraf cantik di Malaysia? Inilah ciri-ciri ideal yang anda perlu ada. Ciri-ciri ini telah di di diagnosis melalui ujian secara klinikal pemerhatian, pembacaan dan setelah lepak-lepak hipsturr bagi membincangkan topik ni.

Disclaimer : Mungkin artikel ini tidak sesuai untuk dijadikan bahan rujukan dalam tesis mahupun fyp. Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan ciri-ciri ini, bak kata omputeh beauty lies in the eyes of beholders.
...........................................................................................................................................................

#NO 1 - Berkulit  P.U.T.I.H ! glowing glowing

Ini adalah faktor yang paling penting sekali. Anugerah yang paling banyak di dengki oleh mereka yang tak berkulit putih macam Nora Danish. Selalu ja akan keluar ayat-ayat dengki tahap tertinggi seperti " eleh, dia tu kalau tak putih tak cantik pun" , "alahhh, dia cantik sebab putih je"harap putih je". Untuk yang berfikiran macam ni ingatlah,  orang yang putih tak kan tetiba jadi hitam lah. Face that !

Tapi anda tak perlu risau lagi, sekarang semua pun boleh putih. Janji ada duit sahaja.

kalau anda mahu berjimat, boleh lah mencuba edit gambar anda sampai putih dengan camera 360 =) 

Tengok sahaja Jihan Muse, Adira and Stacy! kan dah semakin cantik setelah kulit mereka semakin putih? Satu lagi, bila ditanya  pada kawan-kawan lelaki, mostly mereka sukakan gadis yang berkulit putih...pffft sangat kan?



#NO 2 -  Kurus

Percayakah anda, semua Wanita diseluruh dunia yang mempunyai masalah berat badan akan sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka akan cuba untuk berdiet? Ehh, jangan tipulah tak pernah. Tetapi yang lebih menghairankan , ada juga yang sudah kurus pun masih berdiet sehingga terjadianya anorexia dan seangkatan dengannya. Mungkin ini adalah persepsi manusia bahawa kurus itu cantik.

*konsep diet di sini adalah cuba tahan makan ye.

Kenapa semua orang nak kurus ? Simple, sebab nak cantiklah! . Lagipun baju-baju cantik ni selalunya banyak yang bersaiz kecil. Diskriminasi saiz betul !

 Banyak cara nak kurus, and of course yang paling selamat adalah dengan bersenam. Tapi ada juga yang ambil short cut dengan makan pil dan cosmetic surgery. hmmmm..Semuanya gara-gara nak kurus kan.



#NO 3 - Mata Yang Bulat/Besar

Omputeh kata "eyes is a window to the heart" jadi, mata ini sangat memainkan peranan yang besar dalam ciri-ciri ideal wanita cantik. Percayakah anda Malaysian berpendapat mata yang besar dan penuh lagi bercahaya menjadikan seseorang itu kelihatan cantik ? Sebab itu lah ramai rakyat Malaysia yang suka pakai lenses bagi memperbesarkan mata mereka. Tapi aku pun rasa orang yang bermata bundar ni memang lawa cun melecun lah. jeles tau ~  Sebab tu juga lah banyak  orang buat dan tonton tutorial makeup mengenai cara memperbesarkan mata melalui teknik solekan. haaa, siapa yang selalu tengok tutorial enlarge mata tu, cepat angkat tangan



#NO 4 - Kening lebat dan tebal

ini merupakan trend yang boleh dikatakan agak baru di Malaysia. Bagi pandangan aku yang hard core korean drama ni, memang dah lama dah tengok eyebrow yang macam ni. Sekarang memang trend habis kening tebal dan lurus ni kan? Tak main dah kening kening yang nipis melengkung semua tu.


 white skin, slim body, big and rounded eyes & thick eyebrows --> beautiful as hell!



white skin, slim body, big and rounded eyes & thick eyebrows --> beautiful I swear !

ok lah mahu sok sok suci sket,



So, bagi korang semua pulak, cantik tu macam mana? Cuba komen sket kat bawah ni.
Ingat ini ciri fizikal sahaja ye. Saya akan membincangkan ciri-ciri kecantikkan secara total di entri yang lain pula. 

p/s: apa-apa pun bersyukur dengar kecantikkan yang Allah berikan, cantik itu universal. OK BYE





Thank You For Reading This Post ! Komen lah sikit =)

You Might Also Like

16 comments

  1. semua diatas tepat sekali.setuju..mata kita lak sepet,suka tgk mata org bulat bsr..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhh sama lah, mata kite kuyu jek mcm org nk tidoo.. hehe

      Delete
  2. Hahah betul la tu :) Tapi kite suka tengok orang kulit bersih, bercahaya bak purnama dan natural. Little make up is enough to make them looks so pwetty :3 Kite tak pandai makeup. Teringin nak belajar. And memang kebanyakan lelaki suka part kening & mata ni :) Kebanyakan diorang mudah tertarik dengan mata.

    Hai, Zaitie :) Singgah follow sini.

    ReplyDelete
  3. haha.. adalah betulnya. tapi no.3 tu kening tebal ni yang lukis tu tak lawa.. haha. lebih suka kening jenis halus tirus ni sekali dia angkat kening macam the rock oo.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh silap nombor lak.. haha.. no.4 bkn no.3 -.-

      Delete
    2. hahahah, ni mst suka ziana zain nie..hehehe

      Delete
  4. itulah ciri-ciri beauty kalau duduk di benua Asia nih. kena putih + kurus (:

    ReplyDelete
  5. Wah entry yg menarik! Masalhnye makin hari mkin bertambah beratnye.. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kite, sbb suka sgt makan =)
      tapi ni fizikal je, cantik spiritual tu lagi pntg =)

      Delete
  6. Haha. Tak setuju semua sebab kita tak ada semua kriteria di atas. Elok jadi bahan penyedih je. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha,
      jgn sedih pulak..
      you are beautiful in your own ways,
      just the way you are ~~ nyanyi sket

      Delete
  7. Cantik tu mcm mana? Baiklah, bagi pendapat saya secara fizikalnya, kita adalah ciptaan Allah yang paling indah. Itu normal laa kan... Bersyukurlah dengan apa yang telah Allah anugerahkan. Itu pun normat. kita semua sedia maklum yang hari2 kita mmg perlu bersyukur kepada Allah. Cuma dlm konteks entry awak kali ni... saya tertarik jugak laa nak komen pendapat. Kriteria2 yg awak sebut di atas tu pun normal... itu semua ciri2 kecantikan seorang perempuan. Tapi pendapat saya, kalaupun kita berkulit gelap, mata tak buntang, alis tak lebat, badan tak kurus KITA TETAP NAMPAK CANTIK ANDAI KITA PANDAI MENGGUNAKAN KELEBIHAN YANG ALLAH BAGI KAT KITA TU... pastu saya sambung kat entry saya pulak, sbb mcm panjang pulak nak komen kat sini. heheheh

    Jemput la singgah. http://semut-senyum.blogspot.my/2016/04/define-beauty.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dengan pendapat awak tu, memang semua ciptaan Allah tu sempurna,
      and semua manusia mmg dilahirkan dengan taste n preference , jadi ciri2 cantik pun pun berbeza, ada yg menilai cntk melalui nafsu and ada melalui akal.


      thank sudi komen, nnt saya drop balik ye.

      Delete
  8. enough just by being yourself n be confident.

    hi jmput join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    ReplyDelete
  9. setujuu memang lately ni tgk kebanyakan yg hot tuu kurus, kening mcm tebal2 tu.. hehe.. memang cntik pun sebenarnya.. tapi pd side sy pula, kadang2 orang yg pandai tu nmpak cntik..hee ni pada sy lahh <3

    follow sini #315

    ReplyDelete